Voedingsstoffen

Om het lichaam te kunnen laten functioneren heeft het voedingsstoffen nodig. Je vindt hier uitleg over de verschillende soorten voedingsstoffen.

Macronutriënten

Het woord geeft deels al weg wat het zijn, macronutriënten zijn namelijk de voedingsstoffen die in grote hoeveelheid in de voeding voorkomen. Deze groep bestaat uit drie subgroepen; koolhydraten, eiwitten en vetten.

•  Koolhydraten

Koolhydraten zijn een ontzettend belangrijke energiebron. De hersenen kunnen zelfs niet zonder koolhydraten! Zo’n 40 tot 70% van een gezonde voeding bestaat uit koolhydraten. Koolhydraten zijn op te delen in verschillende groepen; enkelvoudige of meervoudige koolhydraten en verteerbare of onverteerbare koolhydraten.

•  Eiwitten

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Er zijn dierlijke of plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zijn vooral te vinden in vlees, zuivel en vis. Plantaardige eiwitten zijn vooral te vinden in peulvruchten, brood en noten. Een volwassen persoon heeft gemiddeld 0,8 gram per kilogram lichaamsgewicht aan eiwit nodig.

•  Vetten

Vet bevat energie, vitamine A, vitamine D, vitamine E en essentiële vetzuren. De groep vetten is op te delen in onverzadigd vet en verzadigd vet.

Voedingsstoffen

Micronutriënten

Micronutriënten zijn nutriënten die in een kleine hoeveelheid voorkomen in de voeding.

•  Vitaminen

Vitaminen zijn dus erg kleine voedingsstoffen en zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Het lichaam kan zelf geen vitaminen aanmaken. Er zijn grofweg twee groepen vitaminen, vetoplosbare en wateroplosbare vitaminen.

•  Mineralen

Net als vitaminen zijn mineralen onmisbaar.